22 aug Verplichting om misstanden te melden: een zegen voor de medewerker
Bijna alle organisaties in Nederland hebben tegenwoordig een klokkenluiderregeling, een meldingsprocedure, een speak up platform, you name it. Bij wet verplicht voor organisatie met meer dan 50 medewerkers.
Nu is het een feit dat deze regelingen volstrekt onvoldoende werken. Dat blijkt onder meer bij onderzoeken naar aanleiding van misstanden. Bij deze onderzoeken blijkt heel vaak dat personen die de misstand hebben waargenomen hun hoofd hebben afgewend. Desgevraagd geeft men de volgende redenen: âIk dacht dat een ander dat wel zou doenâ , âMet klokkenluiders loopt het altijd slecht afâ, âMelden geeft zoân gedoeâ, âIk vertrouw de zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid van de gevolgen nietâ, âIk dacht ik zal het wel niet goed zien of niet goed begrijpenâ, âIk vind die man zo aardigâ, âIk ken die man ook privĂ©â. En zo bleef de misstand jaren voortbestaan en nam het langzaam in omvang toe.
Loyaliteitsdilemma
Om de volgende redenen verdient het de sterke voorkeur een meldingsplicht in de regeling op te nemen. Ten eerste in het belang van de organisatie en de aldaar werkende medewerkers. Organisaties kunnen als gevolg van een misstand zeer ernstige reputatieschade oplopen. Failliet gaan zelfs. De meeste misstanden beginnen klein en kunnen daardoor in de kiem gesmoord worden. Ten tweede om de waarnemers van de misstand te ondersteunen in het oplossen van hun dilemma als het een aardig man is of een privĂ©kennis. Maar de belangrijkste redenen is de volgende. Een verplichting geeft de waarnemer het middel in handen om betrokkene harder aan te spreken. âJij kan nu wel zeggen dat het zo erg niet is, dat het zoân vaart niet zal lopen, en dat je er daarom niet mee ophoudt. Maar dan breng je mij in de problemen als ik dit niet meld. De meldingsregeling verplicht mij te melden al dat gene waarvan een redelijk denkend mens ernstige twijfels zal hebben of dat tegen de regels en normen van de organisatie is. Dus hou op, of je dwingt mij te melden.â
Een verplichting helpt de waarnemer dus bij zijn loyaliteitsdilemma en geeft hem status bij het aanspreken van een collega. Een zegen voor de medewerker dus.
Jaap ten Wolde
Adviseur EBBEN Partners
Augustus 2018
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.